måndag 24 oktober 2011

its something missing

Åh vad jag saknar dansen just nu, jag önskar att jag fortfarande höll på, att jag fortfarande fick släppa allt som händer i mitt liv i en timme en gång i veckan och bara dansa. Känna frustrationen jag alltid kände när jag inte lyckades sätta stegen, att känna mig så värdelöst dålig när jag för hundrade gången ramlar i piruetten eller sparkar med fel ben eller går åt fel håll. Men att få känna mig så duktig som jag inte har känt mig på år, att få känna den tillfredsställelsen när jag äntligen gör allting rätt, när allt verkligen sitter och omvärlden försvinner bort i musiken, det saknar jag så otroligt.
Här om dagen, när Elsa satte på sig mina gamla balettkläder och hoppade runt i och kände sig så fin, då saknade jag det ännu mer.
Något att identifiera mig med, lyckas med, utvecklas i.
Så jag och Prinsessan började med balettgrunder, hon var jätteduktig och det var så himla roligt att placera hennes små fötter rätt och böja på hennes små knän, men samtidigt vill jag ju inte trycka på henne mina "lost dreams" för sånt är så hemskt och jag är väldigt anti. Men jag kan inte låta bli att önska lite ändå att hon fick intresset, för jag skulle stötta och peppa och delta som bara den isåfall, lite som pappa som alltid satt och tittade på mig när jag hoppade omkring på dansgolvet 5 år gammal, fast det avtog ju med åren förstås.
Om jag bara hade kunnat tänka ett steg längre då när jag slutade, när jag lämnade allt bara för att det inte passade in i min så kallade image att dansa, då när utseendet och ytan var hela livet och tillvaron. Hade ingen kunnat säga till mig då att jag skulle ångra mig så jävla mycket 3 år senare, att Emelie 16 år skulle längta tillbaka till mjuka dansskor och teknikkombinationer och balettlektioner från barndomen.

13åriga Emelie, du kommer sluta dansa, och tack vare att du hellre umgås med folk som ändå får dig att må dåligt och lägger all din tid på att tycka att du inte duger och på att vara besatt av hur du ser ut och fokusera på dina brister. Det beslutet du tar när du inte går tillbaka till dansskolan kommer bara förstöra för dig själv i framtiden, för nu kan inte jag gå tillbaka, nu är det försent för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar